Online marketingAko analyzovať cudzí blog zadarmo a bez zložitých nástrojov?

Ako analyzovať cudzí blog zadarmo a bez zložitých nástrojov?

Čo robí iný bloger lepšie, že si vie získať popularitu? Osobne mi táto otázka vždy vŕtala hlavou. Našťastie o sebe blogy prezrádzajú veľké množstvo informácií. Zadarmo, verejne a nepotrebujete k ich sprístupnenie žiadne zložité nástroje. Stačia dve veci. Trocha času a vedieť, na čo sa pozerať.

Obsah je kráľ a ako taký si zaslúži prvé miesto v mojom záujme. 

Pri preštudovaní iného blogu sledujem predovšetkým:

1) Aké témy článkov bloger publikuje?

Alebo ktorým sa naopak vyhýba. Pomáha mi to určiť, na ktoré témy sa oplatí zacieliť a ktoré sú už “vyskúšané”.

2) Aký užíva tón článkov?

Píše bloger hovorovo? Vyjadruje sa formálnejšie? Vyká? Tyká?

Výsledná tonalita textu veľa napovie o tom, aký si čitateľ odnesie zážitok. A či dojem, ktorý budí iný bloger, nemožno prebiť dôrazom na iné vyznenie rovnakého obsahu.

Pri správnom uchopení autostylizácie môže text pôsobiť úplne odlišne. Odporúčam s ňou ale zaobchádzať opatrne. Pri zlom využití môže napáchať viac škody, pretože na čitateľa ľahko zapôsobí inak, ako ste pôvodne plánovali.

3) Aké formáty článkov bloger vyberá?

Hoci by so mnou veľa blogerov nesúhlasilo, myslím si, že blog nemusí byť vždy len o osobných článkoch. Na blogu sa môžu objaviť rozhovory, ankety, reakcia na aktuálnu tematiku, infografika …

Z početnosti komentárov a zoznamu populárnych článkov (ak je k nahliadnutiu) sa dá pomerne ľahko odvodiť, ktoré z typov obsahu blogerovi prinášajú návštevnosť a ktoré nie. Najmä u návštevnosti ale opatrne. Vždy treba brať do úvahy, že veľa závisí aj od miery propagácie. Ak sa majiteľ blogu rozhodol určitý typ obsahu viac promovať, zákonite sa to prejaví aj na rebríčku početnosti.

4) Ako často články publikuje?

Pravidelnosť patrí k základným stavebným kameňom úspešného blogovania. V niektorých prípadoch existujú blogy s kvalitným obsahom, ktoré ale postupom času vymrú kvôli nechuti autora sústavne publikovať.

V taký moment platí, že pri porovnateľnej kvalite písaní môžete iného blogera prebiť početnosťou článkov.

Nie vždy sa ale počet článkov rovná s kvalitou. Rad blogerov si postavilo úspešnú stratégiu aj na aktivite jedného článku mesačne. V takom prípade ale musí byť výsledný post kvalitou naozaj vysoko.

5) Ako dlhé články píše?

Tu proti sebe stoja dva rovnocenné argumenty.

Dlhší článok sa teší väčšej priazni vyhľadávačov. Podľa tejto analýzy milióna článkov z roku 2018 sa navyše zdá, že ľudia všeobecne radšej zdieľajú dlhší článok než tie kratšie.

Oproti tomu stojí predpoklad ľudskej lenivosti, kedy si internetový čitateľ radšej prečíta kratší článok, pri ktorom nestrávi toľko času.

Netrúfam si vydávať jasné rozsudky, ktorý z prístupov je lepší. Z veľkej časti záleží na prístupe autora. V oboch prípadoch platí, že sa voči týmto poznatkom pri iných blogoch dá nejakým spôsobom vymedziť a odlíšiť sa.

6) Hrá obsah blogu viac na informovanosť, alebo emócie?

Aby obsah fungoval, musí čitateľovi prinášať nejaký úžitok. Ten sa väčšinou delí na dva dominantné ciele:

  • poskytnutie informácií
  • pobavenie

Po prečítaní blogpost úspešných blogerov ľahko vycítite, či ich vyznenie hrá viac na informovanosť, alebo prebudenie emócií. Nie každý bloger dokáže uspokojiť oba smery.

Keď väčšina blogov vo vašom odbore chce čitateľa predovšetkým informovať, stojí podľa mňa za úvahu viac hrať na emócie užívateľov. Pobaviť ich. Šokovať. Samozrejme v závislosti na vašu celkovú stratégiu a prezentáciu značky.

7) Ako pracuje s nadpismi článkov?

Minimálne v oblasti voľnočasových blogov toto patrí k jednej z najväčších slabín. Veľa ľudí nevie napísať pútavý nadpis a prichádza tak zbytočne o záujem čitateľov.

Popri čitateľského záujmu má titulok aj významnú úlohu pri výslednom hodnotení článku v internetovom vyhľadaní. Nepodceňujte v tomto smere spomínané kľúčové slová a ani ďalšie náležitosti, ktoré by nadpis z hľadiska SEO mal mať.

8) Aké formáty obsahu bloger využíva?

Obsah blogu nemusí spočívať len v písaných článkoch. V poslednej dobe je veľmi trendy video. Instagram pre zmenu dokazuje veľkú obľubu fotiek medzi internetovými užívateľmi.

Túto oblasť podľa mňa veľa blogerov podceňuje a uspokoja sa len s textom. Netvrdím, že k úspešnému blogovaniu potrebujete vystupovať na Youtube. Iba ide o cestu, ktorú nie všetci blogeri úspešne vedia využívať a možno to je ľahká cesta k odlíšeniu.

Pri kvalite obsahu všetko začína. Ale rozhodne nekončí.

Aby si Vás ľudia všimli, musíte byť videný. Jednou z ciest sú aj všade prítomné sociálne siete. Aj na nich sa dajú vysledovať rôzne informácie z aktivity iných blogerov.

Idem hore