Online marketing7 situácií, kedy to copywriterovi nepíše

7 situácií, kedy to copywriterovi nepíše

Stáva sa to po celom svete každý deň, že sa copywriter nedokáže napísať žiadny text. Je veľmi suchý alebo vtipný a ležérny, až veľmi priamy alebo sa nie a nie dostať k jadru veci. Keď už budete nejakému takému človeku text vracať, pripomínajte si ústretovosť a slušnosť. Za textom, ktorý sa vám nezdá dosť dobrý, môže byť viacero dôvodov. Vynechajme teraz prípad, že autorovi sa zdá brilantný a pozrime sa na iné situácie.

1. Nedostatok podkladov

Čo si budeme hovoriť, my copywriteri sme ľudia vynaliezaví, ale väčšina z nás neštudovala jadrovú fyziku a veľa technických záležitostí si z prsta nevycucáme, ani keby sme stokrát chceli. Aby mohol vzniknúť text na úrovni, potrebujeme podklady, ideálne od zadávateľa :). Také, ktoré on sám ako odborník považuje za kvalitné a relevantné. Preto na nás nekričte, keď vám voláme a pýtame sa doplňujúce otázky. Našou prácou je dávať veci do kontextu a ten si musíme najskôr sami vytvoriť vo svojej hlave.

2. Nevhodné podmienky

Keď požiadate copywritera, aby vám popísal peklo, použije najskôr jedno slovo. A to openspace. Zo všetkých strán sa ozývajú tlmené dopady prstov na klávesnice, niekde za prepážkou stále zvoní telefón a dve kolegyne sa v okolí dohadujú o farbe laku na nechty. 

Copywriter potrebuje pokoj. Veľa z nás vie písať v spoločnosti ďalších ľudí, o to nejde. Vytvoriť si bublinu a nevnímať okolie, to sa dá možno naučiť. Ideálne ale je mať úplný pokoj, mať možnosť pracovať v tichu alebo si pustiť obľúbenú hudbu, regulovať kúrenie, hladiť psa alebo si povoliť opasok nohavíc. Pokiaľ klient zoberie copywritera, posadí ho do openoffice a chce, aby napísal prvú verziu textu, nemôže sa to skončiť dobre.

3. Stres

Ak sa vám diplomovka najlepšie písala dva dni pred deadline, tak vám gratulujeme.Akonáhle je na písanie textov málo času, veľa copywriterov panikári. Čo keď sa vyskytne nejaký problém? Zavolať copywriterovi, že chcete pozajtra sériu odborných textov o stacionárnych, taviacich, elektrických peciach, to nemusí dopadnúť dobre. Iste že si k tomu sadneme a vynasnažíme sa byť produktívni. Je ale len otázka šťastia, či sa zadávateľ s výsledkom vo finále uspokojí. 

4. Únava a prepracovanosť

To so stresom úzko súvisí. Keď je toho na človeka veľa, unaví sa, nech chce, alebo nie. Aj keď ho práca baví. Vás tiež baví tenis (futbal, golf, cyklistika – nahraďte si, čím potrebujete), ale nemôžete ho hrať stále, pretože by ste za pár hodín spadli na zem. Únava a prepracovanosť sú pre copywriterov, teda všeobecne pre všetkých, ktorí “pracujú hlavou”, nepriatelia na život a na smrť.

Ak je človek unavený a stojí v továrni pri páse, jednoducho to nejako prekoná. Nakladá na pás, vykladáte z neho. Ide to tuho, pracovný čas sa vlečie, ale odkrúti si to a doma si to dospí. Lenže keď máte unavený a prepracovaný vytvárať texty, ktoré bude niekedy niekto ešte čítať, je to problém. Nemyslí to, slovná zásoba sa zužuje na “kávu” a “energeťák” a na monitore sa objavujú slová, ktoré ste vôbec nenapísali.

Copywriter potrebuje odpočinok, ideálne aktívny, pri ktorom sa unaví fyzicky. Tak mu nesypte jeden deadline za druhým, lebo začne sypať Lexaurin :(.

5. Prokrastinácia

Keby sa to dalo, schovali by sme za prokrastináciu v posledných rokoch všetkú lenivosť sveta. Lenže to nejde. Prokrastinácia je vážny problém a týka sa predovšetkým tých, ktorí majú psychicky náročnú prácu (takže sme zase pri všetkých tých, ktorí “pracujú hlavou” a pri práci musia premýšľať o zásadnejších veciach, ako či majú hlad alebo ich bolia ruky).

Copywriter poväčšine dostáva zaplatenú za to, čo naozaj urobí a vykáže. Takže si ho určite nepredstavujte ako človeka, ktorý ma vyložené nohy na stole a čaká, kým príde tá správna myšlienka. Preto je prokrastinácie záhuba – pretože nič nevzniká, zadávateľ je nespokojný, v dôsledku toho nie sú peniaze … A tak ďalej.

S chorobným a večným odkladaním pracovných povinností môže súvisieť aj neschopnosť zadávateľa vysloviť vetu uznania. Keď niečo píšeme a od začiatku tušíme, že nám to ten druhý tak ako tak hodí o hlavu, robíme všetko pre to, aby sme to písať nemuseli.

6. Životné problémy a katastrofy

Zlomený prostredník, migréna, že by človek búchal hlavou do steny, partnerská kríza alebo smrť hlavného hrdinu obľúbenej telenovely. Život človeku niekedy prichystá také situácie, v ktorých sa dá len ťažko so všetkou vážnosťou zamýšľať nad textami a zmysluplne skladať myšlienky. Neberte preto naše výhovorky ako výhovorkyNie vždy sú to totiž výhovorky.

7. Nebaví vás to

Jednoducho vás to nebaví, ale čo iného by ste robili? Texty dnes dokáže písať každý, nie? Omyl! Radíme zaradiť spiatočku a to skôr, ako napíšete niečo, čo už nepôjde vziať späť. Ak nemáte k tvorbe textov vzťah, len ťažko sa ňou budete živiť. Už len preto, že vás vaša práca nebude napĺňať, ba čo viac – bude vás deptať. Po niekoľkých dňoch plných úzkosti a kriku zadávateľov nakoniec zavoláte mamičke, že váš život nemá zmysel. Choďte od toho, myslíme to s vami dobre.

Copywriting nie je pretekárske búchanie do klávesnice

Patríte k zadávateľom textov, ktorí si doteraz mysleli, že copywriting je niečo ako vyšší kurz písania na stroji všetkými desiatimi? Že stačí hľadieť pred seba a búchať písmenká bez dlhšieho premýšľania? Dúfame, že sme vás vyviedli z omylu.

Ak patríte medzi copywriterov a prišli ste sa pozrieť, či sú vaše problémy v norme, tak áno, sú. Ak ste sa nenašli v bode č. 7, smelo pokračujte. 

Prajeme veľa šťastia, odpočinutú hlavou a zdravé ruky.

Idem hore