Online marketingAko vytvoriť dobrý web?

Ako vytvoriť dobrý web?

Chystáte sa vytvoriť web? Chcete prerábať, upravovať alebo začať od začiatku? Už máte skúsenosti alebo by to mal byť váš prvý výtvor? Budete ho vôbec robiť vy? Viete, ako vybrať správneho dizajnéra, programátora, textára alebo marketingového špecialistu? A viete, čo vlastne od nového webu očakávate? 

Tento článok by vám mala ušetriť nielen peniaze, ale aj čas, ktorý venujete rozhodovaniu a poznávaniu typov a riešení webových stránok. Nie je to rozhodne dogmatický návod, ako urobiť ten najlepší web, ale určite vám to dá predstavu a povzbudí myseľ, ako nad tvorbou webu premýšľať do detailu, a akou cestou sa vydať, aby vás to nestálo zbytočne veľa peňazí a neplakali ste nad zárobkom.

Kým začnete tvoriť web, položte si základné otázky, vďaka ktorým

  • sa rozhodnete, aký web je pre vás vhodný
  • ujasnite vašu predstavu, koncept a ciele webu
  • zistite, či sú vaše ciele reálne
  • zefektívnite výrobný proces tvorby webu
  • eliminujte chyby, ktoré vás už nebudú brzdiť
  • ušetríte čas, peniaze a vervy
  • konečne vytvoríte web, ktorý bude mať šancu zarábať

Zamyslite sa nad vaším webom do detailu!

Zoznam otázok

  1. Čo je cieľom môjho webu?
  2. Aká bude koncepcia webu?
  3. Aký potrebujem typ a riešenie webového projektu?

1.Čo je cieľom môjho webu?

Počúvate túto otázku často, ale neviete, čo si pod ňou máte konkrétne predstaviť? Ciele by mal mať zadávateľ a potenciálny majiteľ webu, ale aj jeho tvorca. Pomôžu vám ale aj tvorcovia webu indentifikovať vaše potreby.

Cieľom dobrého tvorcu webu je, aby web fungoval a spĺňal účel, na ktorý bol vytvorený.

– web bude technicky fungovať a plniť svoj účel

– web uspokojí potreby klienta a vyrieši jeho problém

Nemalo by stačiť len, že:

– web sa bude klientovi páčiť

– za web dostane tvorca dobre zaplatené

Cieľom rozumného zadávateľa webu je, že mu prinesie zisk – najčastejšie vo forme peňazí.

– web zarobí sám na sebe – návratnosť investícií do tvorby a rozvoja.

– web bude zarábať do budúcnosti, prípadne šetriť peniaze, úsilie, čas,…

Časté ciele z pohľadu zadávateľa

– chceme zvýšiť návštevnosť

– chceme nových zákazníkov

– chceme kontakty na našich potenciálnych zákazníkov

– chceme, aby nám zákazníci viac dôverovali

– chceme, aby sa nám zákazníci vracali a boli verní

– chceme zvýšiť povedomie alebo dôveryhodnosť

– chceme, aby sa nám registrovali zákazníci k odberu noviniek

– chceme, aby užívatelia sťahovali a inštalovali naše aplikácie

Tieto ciele sú ale príliš neurčité, pretože nemajú konkrétnu metriku. Lepšie je, keď je viac konkretizujú.

Konkrétne – správne ciele webu

  • chceme zvýšiť návštevnosť o 50 unikátnych návštev za mesiac
  • chceme získať 10 nových klientov za mesiac
  • chceme získať 500 kontaktov na potenciálnych klientov za rok
  • chceme, aby našu aplikáciu stiahlo z webu 10 000 užívateľov za rok
  • chceme zvýšenie tržby o 100 %

Dajte si vysoké ciele , ale nech sú reálne· Dávajte si také ciele, ktoré sú merateľné. Nebojte sa , dať si vysoké ciele . Ale pozor ! Treba si položiť otázku : Sú požadované ciele akceptovateľné ? A sú splniteľné vzhľadom k rozpočtu projektu? Raz mi klient povedal ,  ” Potrebujem , aby môj web zvýšil obrat firmy o 100 000 Eur za rok . ” Cieľ by bol reálny až do tej doby, kedy som sa dozvedel, že rozpočet na tvorbu webu sú 2 % z požadovaného cieľa . Vysoké ciele budú pre vás určitým tlakom, aby ste ich plnili. Nedávajte si ale zase príliš malé – ľahko splniteľné ciele, pretože tie vám nemusia stačiť. Môže to byť príliš jednoduché a to vás nikam ďaleko neposunie. Snažte sa byť niekde uprostred. Použite sedliacky rozum. Zamyslite sa reálne nad tým, aké máte dispozície, preferencie a prostriedky – peniaze. Pri definovaní cieľov zohľadňujte nasledujúce faktory 

  • máte dostatok potenciálnych zákazníkov ?
  • aká je kúpna sila vášho produktu alebo služby ?
  • aká silná je vaša konkurencia ?
  • aký je rozpočet na internetový marketing ?
  • ste schopní zvýšiť pracovné sily v prípade rozvoja?
  • máte dostatočné manažérske schopnosti pre rozširovanie ?

Stanovte si reálne termíny plnenia cieľov 

Termíny plnenia cieľov, by vás mali poháňať k ich uskutočneniu. Dávajte si ale reálne termíny voči svojim ďalším aktivitám. Keď si dáte termíny, o ktorých viete, že ich zvládnete, postrčí vás to k tomu, aby ste si jednotlivé úkony rozdelili na postupné a logické kroky, ktoré sa zároveň stanú vašim checklistom – kontrolnými bodmi. Budete si ich postupne vyraďovať a budete v tom mať jasný prehľad. 

  • určte si dátum spustenia webu 
  • určte si dátum pravidelného testovanie webu 
  • určte si dátum vašich PR aktivít
  • určte si dátum reklamnej kampane
  • nastavte si termín dokončenia konkrétneho úspechu ( 100 návštevníkov denne , dosiahnutie konkrétneho mesačného zisku ( napríklad o 5 % mesačne ) , zakúpenie novej technológie )

Nezabudnite na užívateľské ciele. Je predsa dôležité, aby web uspokojoval potreby jeho potenciálnych návštevníkov. V praxi to znamená, že web musí byť užívateľsky prívetivý, aby na ňom návštevník našiel to, čo hľadá, alebo urobil to, čo potreboval urobiť. Web návštevníkovi nesmie hádzať polená pod nohy a znepríjemňovať mu čas, ktorý na ňom trávi. 

Skúste sa opýtať vášho tvorcu webu, aké má ciele voči vášmu projektu.

Nastavte si užívateľské ciele

  • užívateľ bez prekážok na webe nájde to , čo hľadal
  • web užívateľovi pomôže s jeho problémom
  • web užívateľovi poradí s jeho otázkami
  • web užívateľa zachráni v núdzovej situácii

Ako merať ciele 

Niekedy je meranie cieľov relatívne jednoduché, niekedy zložité a niekedy tiež takmer nereálne. Ciele sa dajú merať on – line alebo off – line . 

On – line sa meria pomocou analytických nástrojov – napríklad Google Analytics. Môžete zmerať, aký bol počet unikátnych návštevníkov za uplynulý mesiac, koľko používateľov sa prihlásilo k odberu vášho newslettera, koľko užívateľov stiahlo vašu aplikáciu, koľko návštevníkov kúpilo váš produkt alebo službu, koľko ich odoslalo dopyt na základe prekliku z reklamnej kampane a pod. 

Off – line sa meria napríklad pomocou zľavových kupónov, ktoré ponúknete svojim návštevníkom na webe. Tie potom prídu do kamennej predajne, kam bolo cieľom ich dostať, predloží kupón, a vy viete, že cieľ bol splnený – zákazník prišiel na základe reklamnej kampane, ktorá ho odkázala na web, kde sa zaregistroval a dostal poukaz. Všade samé ciele! Ale čo ďalej? Je to až strašidelné, ako veľmi cieľavedomá je tvorba webu, že? Uf, tiež sa mi z toho vždy trochu točí hlava 🙂 

Ale verte, že vám to ušetrí peniaze, čas aj úsilie. Zoberte si ceruzku a papier a spíšte si ciele vášho webu. Bude to totiž zásadné pri ujasnení jeho koncepcie. Keď bude jasná koncepcia, dostaneme sa k otázke, aký budete potrebovať typ webového projektu a následne, aké použijete riešenia alebo technológiu. Vaše ciele potom môžete predložiť tvorcom nového webu.

2. Aká bude koncepcia webu? 

Význam slova koncepcia v oblasti navrhovania webov znamená vodcovskú ideu, zámer alebo myšlienku. Ide tiež o ujasnenie si predstavy, jeho technických funkcií, možností, obmedzení, vyťaženie servera a pod. Koncepcia vám pomôže vytvoriť projektovú dokumentáciu webu, ktorá detailne špecifikuje, aké sa majú použiť webové technológie, aké zvolíte riešenie (web na mieru, zo šablóny, prenájom hotového riešenia), aké budú konkrétne postupy a pod. Vďaka tomu sa potom vyhnete nepríjemným zmenám v priebehu tvorby webu – najmä potom zmenám vo forme zvýšenia rozpočtu, väčšinou z dôvodu, že sa na túto funkciu predsa zabudlo. 

Koncepciu webu je dobré urobiť spoločne s niekým, kto má dobré povedomie a skúsenosti v oblasti projektovania a navrhovania webov. Laik ju zvládne málokedy. Musí naštudovať problematiku tvorby webu, aké existujú webové technológie, riešenia a pod. Zadávateľ sa vďaka koncepcii webu dozvie, aké existujú možnosti a čo je pre jeho projekt ideálne. Nemýľte si koncepciu s projektovým návrhom. Koncepcia je viac predstava a základný popis funkcií webu. Projektový návrh webu definuje, ako konkrétne bude web fungovať, aké sú jeho ciele, ako bude zabezpečené meranie cieľov a konverzií a pod. Súčasťou projektového návrhu je práve ujasnenie koncepcií, zostavenie informačnej architektúry, štruktúry webu a ďalšie. Projektový návrh možno prirovnať k stavebnému projektu nejakej budovy, v ktorom je uvedené všetko potrebné na to, aby mohla byť postavená. Rovnako tak je tomu aj pri tvorbe webu. K projektovému návrhu sa dostaneme v niektorej z ďalších častí nášho blogu.

3. Aký potrebujem typ a riešenie webového projektu? 

V tejto fáze prípravy na tvorbu webu je potrebné sa rozhodnúť , aký typ webového projektu vlastne potrebujete. V tejto otázke vám trochu napovie aj vyššie spomínané ciele, čiastočne aj koncepcia webu, ale nezabudnite sa zamyslieť aj nad tým, aký má byť výkon webu. Výkonom webu je myslené, koľko ľudí má k nemu pristupovať, aké bude mať obmedzenia, koľko peňazí má zarábať a pod. V podstate ide o to, čo od neho očakávate . 

Má reprezentovať firmu, produkty a služby ? 

Má priamo predávať,informovať, združovať,zaujať alebo dokonca edukovať či pobaviť ? 

Rozhodnite sa teda, aký typ projektu je pre váš zámer ideálny. 

Typy webových projektov

  • Má váš web reprezentovať firmu a byť zároveň predajným kanálom? – Webová prezentácia
  • Má váš web zabezpečiť priamy on-line predaj tovaru či služieb? – E-shop
  • Má váš web osloviť potenciálnych klientov vďaka kvalitným informáciám? – Obsahový blog
  • Má váš web združovať informácie z viacerých zdrojov pre určitú komunitu ľudí? – Portál
  • Má váš web zvýšiť povedomie o značke, produkte alebo službe? – Microsite
  • Má sa váš web stať neoddeliteľnou súčasťou života jeho užívateľov? – Webová aplikácia

Webová prezentácia reprezentuje firmu a jej služby alebo produkty a funguje zároveň ako predajný kanál. Jej základným cieľom je prinútiť návštevníkov k záujmu, presvedčiť ich o kvalitách ponuky a premeniť ich v klientov. 

E-shop zaisťuje okrem prezentácie firmy tiež priamy on-line predaj produktov alebo služieb cez internet, prostredníctvom internetového obchodu.

Obsahový blog má za cieľ osloviť potenciálnych klientov prostredníctvom kvalitného a užitočného obsahu. Blog môže zvyšovať povedomie a upevňovať dôveryhodnosť značky, firmy, produktu alebo služby. 

Portál združuje a poskytuje informácie z rôznych internetových zdrojov – napríklad spravodajstvo, má fulltextové vyhľadávanie, ponúka služby ako katalóg firiem, blog, diskusné fóra, vlastné email a pod. Združuje určitú komunitu ľudí a poskytuje im široký záber informácií, najčastejšie so zameraním na konkrétny odbor alebo problematiku. 

Microsite je web primárne určený pre zvýšenie povedomia o firme, značke, produkte alebo službe. Je to marketingový nástroj, ktorého cieľom je priamy predaj alebo vyvolanie záujmu. Väčšinou slúži ako doplnok k materskému webu. 

Webová aplikácia je produkt, ktorý slúži užívateľom k vyriešeniu alebo uľahčeniu ich problému, ale aj pre zvýšenie interakcie medzi nimi a webom. Typicky to môže byť CRM, ERP, intranet, sociálna sieť, katalóg, diskusie, webový chat alebo aj hra.  

Takže už máte jasno v tom, aký typ webového projektu potrebujete? Poďme sa pozrieť na webové riešenia 

Webové riešenia 

Akonáhle si rozmyslíte, aký typ webového projektu je ten správny pre váš biznis, môžete sa začať zamýšľať nad tým, akú použiť technológiu alebo riešenie. To je kľúčové najmä kvôli cene, ale pozor, tiež kvôli výkonu, prípadne kvôli obmedzeniam a rizikám. Výber správneho webového riešenie zaistí, aby ste zbytočne neplatili veľké peniaze za niečo, čo v skutočnosti nepotrebujete, alebo naopak, aby ste nezaplatili veľké peniaze za niečo, čo vaše ciele nesplní ani z polovičky. Web môže byť vytvorený pomocou týchto riešení:

  • Web na mieru 
  • Web zo šablóny
  • Prenájom hotového webu.

Web na mieru predstavuje riešenie, kedy si ho necháte navrhnúť a naprogramovať kompletne celý na zákazku. Väčšinou sa jedná o web s unikátnym dizajnom a vlastným zdrojovým kódom, ktorý vytvorí jeho programátor. Výhodou je, že je lepšie rozšíriteľný, kompaktný, nemá takmer žiadne obmedzenia (ak je dobre vytvorený) a má jednoduchší zdrojový kód, čo má veľký vplyv aj na jeho načítanie. Nevýhodou je, že je drahšie ako ostatné riešenia, a že môže nastať problém, keď jeho úpravy bude vykonávať iný programátor než ten, ktorý ho vytvoril – nie je to pravidlom. 

Web zo šablóny je ideálnym riešením pre začínajúcich podnikateľov, čo ale neznamená, že by jeho pomocou nešiel vytvoriť funkčný web, ktorý plní vysoké predajné ciele. Web zo šablóny, ako vychádza už z jeho názvu, je postavený na predpripravené webové šablóny, ktoré možno navyše napojiť na open source riešenia typu WordPress, Joomla, OpenCart a pod. Takéto riešenie obsahuje pripravený layout webu, dizajn, grafické prvky, štýl, ale aj niektoré funkcie. Výhodou je, že je podstatne lacnejší ako web na mieru – zhruba o 30 – 70%, a že k nemu dostanete tiež plnohodnotný systém pre správu webu (CMS). Nevýhodou je, že má určité obmedzenia a je častým cieľom útokov webových hackerov. Toto bezpečnostné riziko ale možno ošetriť, len je potrebné, aby vám takýto open source web spravoval špecializovaný odborník. Prenájom hotového webu, takzvané krabicové riešenie, je ďalšou možnosťou, ktoré je vhodné najmä pre tých, ktorí nemajú dostatočné finančné ani technické či znalostné prostriedky na tvorbu webu. Funguje to tak, že klient platí sumu za mesačný prenájom systému, ktorý umožňuje zvoliť si grafickú šablónu, nastaviť rôzne funkcie a pod. Firiem, ktoré túto službu ponúkajú, je na Slovensku relatívne veľa, a preto je z čoho vyberať. Výhodou je, že je veľmi lacný, obsahuje systém pre správu obsahu (CMS), nemusíte riešiť takmer žiadne technické veci, weby sú zabezpečené, mnoho z nich ponúka ako súčasť služieb aj technickú podporu a niektoré dokonca aj poradenstvo. Nevýhodou je, že web nemáte 100% pod kontrolou, nie je vo vašom vlastníctve a nikdy nebude, nemôžete doňho nič sami naprogramovať alebo ho podľa vlastného uváženia technologicky vyvíjať – má teda určité obmedzenia. Viete už, ako s tvorbou webu začnete? Keď som dokončoval tento článok, veľa som premýšľal nad tým, ako odpovedať na tie tri vytúžené otázky, ktoré by vám mali pred tvorbou webu pomôcť . Chcel som urobiť príkladové ukážky, lenže potom som si povedal, že by tieto informácie mohli byť zavádzajúce a nepresné. Každý podnikateľ by mal byť schopný si na tieto otázky odpovedať z veľkej časti sám. Pomohol vám tento článok ? Ak vám tento článok pomohol vo vašej situácií, alebo ak vás aspoň trochu naviedol, akým smerom sa vydať, budem veľmi rád, keď článok budete zdieľať napríklad na vašom Facebooku , Twitteru, či LinkedIn.

Idem hore