Jednoduché, tučné, alebo tenké. Aké použiť na web písmenká?
Hodí sa na vaše web stránky štíhle a krásne písmo, alebo by im viac pristal hranatý, formálny a trvanlivý font? Štýl písma pôsobí na výkonnosť webu rovnako ako grafika a obsah. Aký typ písma vybrať?
Ak chcete špičkový web, alebo e-shop, pristupujte k nemu ako pri tuningovaní auta. Namontovali by ste na svojej Bugatti Veyron trinásťpalcové kolesá z Felicie? Pochybujem.
Keď sa snažíte vylepšiť webové stránky, myslite aj na vhodný font. Písmo je základným a skromným grafickým prvkom, ktorý často tvorí až 90% prezentácie. Návštevník webu strávi najväčší podiel čítaním a preto by mal byť aj vizuál textu ľahko stráviteľný.
Aké fonty dosahujú lepšie výsledky v určitých kontextoch?
Bežné vs. tučné
Bežné fonty sú tenké a štíhle. Na prvý pohľad sa môže zdať, že nevyvolávajú žiadne pocity, pretože s nimi prichádzame do styku dennodenne. Lenže čo si väčšina ľudí predstaví pod tenkosťou a štíhlosťou? Krásu a ženskosť.
Preto sa s bežnými fontami často stretnete u parfumov, kozmetických výrobkov a všade tam, kde je potrebné zapôsobiť na nežné pohlavie.
Tučné fonty naopak predstavujú silu a mužnosť – s objemnou postavou si spájame skôr pánov. Na weboch propagujúcich napríklad posilňovanie, trénerské kurzy a pod. sa tak stretnete skôr s robustnejšími písmami.
Naklonené vs. priame
Mierne naklonené fonty vyzerajú, ako by padali. Vzbudzujú v nás pocit pohybu, dynamiky a rýchlosti. Vzpriamene stojace písmo naopak symbolizuje stabilitu, pevný základ a trvanlivosť.
Všimnite si výberu log niekoľkých poisťovní. Ani jedna nepracuje s nakloneným písmom – všetky si zakladajú na stabilite.
Oddelené vs. spojené
Ak sú písmená vo fonte oddelené, oznamujú určitú rozdrobenosť a individualitu. Spojením získava font úplne iný rozmer: Má svoj vlastný metaforický potenciál, pretože jednotlivé písmenká sa navzájom dotýkajú – podporujú vnímanie zblíženia, jednoty, integrácie.
Zhustené vs. roztiahnuté
Maximálne zhusteným písmom sa zvyčajne snažia čo najúčinnejšie využiť obmedzený priestor. Symbolizuje presnosť a hospodárnosť. Ak budete chcieť predať ultra tenký mobilný telefón, “kondenzovaným” písmom jeho základnú vlastnosť implementujete priamo do vizuálu fontu.
“Vzdušné” písma predstavujú dostatok priestoru, voľnosť, pohodu a relaxáciu. Ako by vás nalákala reklama na wellness pobyt, keby bol text reklamy príliš “natlačený”? Vnútorne by ste sa cítili tak trochu obmedzený.
Písmo prevažná väčšina užívateľov vníma skôr okrajovo. Ale rovnako, každý bonusový bodík navyše sa hodí, nemyslíte?