Ako zistiť, kde sú moji zákazníci?
Možností propagácie internetových obchodov je veľa. Majiteľom denne chodia ponuky na rôzne platené kampane, a to nie práve v malých sumách. Oplatí sa tieto ponuky vôbec prijímať a investovať do nich? Skrývajú sa za tým vôbec vaši zákazníci?
Často sa stretávame, že prevádzkovatelia internetových obchodov, predovšetkým tých menších, nevedia a nepoznajú možnosti, kde efektívne osloviť svojich potencionálnych zákazníkov. Spustením internetového obchodu čakajú, že objednávky budú prichádzať sami bez akejkoľvek práce alebo propagácie.
Ešte pred spustením internetového obchodu by si jeho budúci prevádzkovateľ mal urobiť prieskum, či o jeho produkty bude záujem a zistiť, kde sú jeho zákazníci.
Existuje niekoľko online kanálov, ktoré možno efektívne využívať a získavať nových zákazníkov. Správny prevádzkovateľ internetového obchodu by mal mať pokryté všetky tieto kanály. Každý predstavuje akúsi cestičku k jeho internetovému obchodu. Niektoré privedú zákazníkov viac, niektoré menej a niektoré napríklad vôbec. Ako teda zistiť, že je daný marketingový kanál najlepší?
Pred samotnou propagáciou by si mal prevádzkovateľ stručne spísať svoju budúcu ponuku produktov alebo služieb:
- kategórie produktov
- cca 20 konkrétnych produktov, ktoré chce predávať
- kľúčové slová, cez ktoré očakáva, že budú prichádzať zákazníci
- konkurenciu aspoň 5 internetových obchodov
- odbor / segment, v ktorom bude predávať
Aké sú zdroje odkiaľ získavať zákazníkov?
Patria medzi ne: vyhľadávače, PPC reklamy, tovarové porovnávače, online magazíny, sociálne siete, zľavové servery, rôzne komunity, offline prezentácie.
Porovnávače tovaru nie sú pre všetkých
Porovnávače tovaru ako napr. Heureka alebo Pricemania patria medzi najsilnejšie zdroje zákazníkov. Užívatelia sú už vo fáze nákupného procesu, je teda veľká pravdepodobnosť, že u vás môžu nakúpiť.
Pre niektoré internetové obchody sa ale prezentovať na tovarových porovnávačoch nevyplatí. Väčšinou sa jedná o špecifické produkty, ktoré nie sú hromadne predávané, napr. rôzne typy kozmetiky, liekov, oblečenie, stavebný materiál a pod. Čo robiť ešte pred tým, než začnete tvoriť a ladiť xml feedy a dobíjať kredity?
Zadajte si do vyhľadávacieho políčka Reklama a na Heureka vybrané produkty a kľúčové slová. Pokiaľ nenájdete internetové obchody, ktoré by predávali rovnaký alebo podobný produkt, zrejme odtiaľ veľkú návštevnosť ani zákazníkov neočakávajte.
Napríklad internetový obchod s dizajnovými hračkami a postavičkami urban vinyl mnoho zákazníkov na Heureke nezíska. Tieto produkty na Heureke ľudia nehľadajú. Preto bude musieť hľadať iné zdroje napr. sociálne siete, komunity, blogy a pod.
Porovnávače tovaru sa hodia pre internetové obchody s ponukou produktov, ktoré sú masovo vyhľadávané a ktoré predáva viac obchodov ako napr. Mobilné telefóny, krmivá pre zvieratá, elektronika, pneumatiky a pod.
Hľadá váš tovar niekto?
Vyhľadávače sú prínosom pre každý internetový obchod. Záleží, ako veľmi sú vyhľadávané vaše produkty. Skúste si teda do vyhľadávača zadať vami vybrané kľúčové slová, kategórie a produkty. Preverte, aké výsledky a tiež koľko ich vyhľadávač ponúka.
Je vôbec záujem o vaše produkty? Ako veľmi sú vyhľadávané kľúčové slová, zistíte na Google cez Google trends a na Zozname cez Štatistiky hľadanosti. Tieto prehľady vám dajú aspoň orientačný obraz, ako veľmi používatelia váš tovar hľadajú. Ak je hľadanosť nižšia ako 100 hľadaní za mesiac, veľký traffic ani veľa objednávok pri priemernom konverznom pomere 1,5-2% neočakávajte. Budete teda musieť hľadať zákazníkov inde.
Koľko webov sa vám venuje?
Všeobecne by sa dalo povedať, že platí podobne ako u vyhľadávačov, ak sa budeme baviť o PPC reklamne vo vyhľadávaní.
Okrem toho ale môžete osloviť používateľov v obsahovej sieti. Tu by vám mal pomôcť odbor / segment, v ktorom chcete predávať. Skúste vyhľadať weby s danou tematikou, ak ich nájdete dostatok, obsahová sieť by mohla byť jednou zo zdrojov, ktorú využiť.
Chcú vás ľudia zdieľať?
Sociálne siete ako Facebook, Twitter alebo Instagram sú veľmi obľúbené a možno ich využiť pre svoju propagáciu. Nájdeme tu ale svojich zákazníkov? Opäť si skúste zadať na Facebooku do vyhľadávacieho políčka kľúčové slová, názvy kategórií a produkty. Našiel vám Facebook nejaké skupiny alebo stránky? Pozrite sa na aktivitu pri týchto stránkach a skupinách. Zistíte tak, či sa vaša cieľovka na Facebooku pohybuje.
Napríklad pre internetové obchody s chovateľskými potrebami, je to veľmi silný zdroj. Existuje veľa skupín, kde sa diskutuje o chove psov, existujú bazárové skupiny, skupiny pre spoločné venčenie pod.
Sociálne siete sú dobré väčšinou pre obchody s vecami, čo ľudia radi zdieľajú alebo sa chvália, oblečenie, chovateľské potreby, športové vybavenie a pod. Obchody s technickými alebo stavebnými vecami veľa zákazníkov na sociálnych sieťach nezískajú.
Využite silu komunity
Pre niektoré obory môžu byť vhodné na získanie zákazníkov rôzne online magazíny. Tieto magazíny číta odborná skupinka ľudí a potenciálni zákazníci. Môže sa jednať napr. o stavebné komponenty.
Pre niektoré internetové obchody môžu byť silné rôzne fóra a komunitné weby. Bývajú veľa navštevované úzkym okruhom ľudí, ako príklad opäť chovateľské fóra alebo fóra pre mamičky na materskej.
Offline propagácie
Nemali by ste zabúdať aj na svet mimo internetu. Niektoré internetové obchody používajú aj offline propagáciu. Aj tu sa dá získať veľké množstvo zákazníkov. Stačí sa prezentovať na mieste, kde sa zdržiava vaša cieľová skupina. Môžete mať napr. stánok na rôznych odborných veľtrhoch, konferenciách a výstavách, alebo na trhoviskách a športových podujatiach. Môžete napr. sponzorovať nejakú udalosť alebo usporiadať súťaž o vaše produkty.
Zľavové servery
Pred pár rokmi zažívali veľký boom. Aktuálne dobre fungujú len najväčšie zľavové servery. Svojich zákazníkov môžete získať aj tu. Záleží na atraktivite ponuky. Zo skúsenosti sa prvá investícia do propagácie na zľavovom serveri nevyplatí. Je potom na vás, ako v dlhodobom horizonte dokážete pracovať so zákazníkmi, ktorí využili zľavové akcie a znovu ich donútiť k opakovanému nákupu.
Určite existujú aj ďalšie zdroje, kde získať potencionálnych zákazníkov. Všetko záleží na odbore a vašej ponuke. Obracajte sa teda vždy na odborníkov, ktorí vám poradia, kde svojich zákazníkov nájdete a kam najefektívnejšie investovať.