Sociálne sieteE-mail marketing, alebo sociálne médiá

E-mail marketing, alebo sociálne médiá

Veľmi aktuálnou témou vo svete marketingu je rozhodovanie, ktorá cesta je výhodnejšia. E-mail marketing alebo sociálne médiá?

Všetky výskumy ukazujú, že vyradenie email marketingu z aktivít by bola veľká chyba. Avšak sociálne médiá majú čoraz väčší zmysel a dosah v komunikácii s klientmi.

Vyskúšajme si porovnať, čo môže byť pre náš biznis väčším prínosom.

Personalizácia

Email marketing – cielene si viete vybrať kategóriu klientov a osloviť ich priamo, osobnejšie. Komunikácia je priamejšia a pre cieľovú skupinu zákazníkov aj prínosnejšia.

Sociálne siete – fanúšik na Facebooku či Twitteri si stánky vyberá podľa záujmov, avšak aj určitých sympatií. Statusy a novinky zdieľa pre svojich priateľov, kde nie je možné ovplyvniť kompletný záber, čo znamená, že je potrebné riešiť celý obsah nástenky univerzálnejšie.

Investície

Od roku 2012 je nárast investícii do email marketingu na celom svete o 60%. Podľa výsledkov štatistík je návratnosť ale 4,000%.

V správe sociálneho média sú investície nižšie. Potrebný je ale iný prístup, prezentácia firmy musí byť akčnejšia, zábavnejšia a doplnkové aktivity na tvorbu obsahu môžu prevyšovať priame investície na základné služby.

Zámer zákazníka

Dobre vytvorená emailová kampaň v zákazníkovi vzbudí záujem už pri prečítaní predmetu správy. Na základe toho si mail otvorí, prečíta a vstupuje do komunikácie so zámerom získať viac informácii, či priamo si objednať produkt, alebo ponúkanú službu a preklikáva sa na domovskú webovú stránku.

Užívateľ na Facebooku dá “like” stránke a tú sleduje. Celá stratégia musí byť venovaná presmerovaniu klientov na domovskú stránku, ale výsledky analýz dokazujú, že stále väčšina užívateľov sleduje základné aktuality a iba malé percento sa preklikáva ďalej (samozrejme, ak sa nejde o články, ktoré sú prezentované iba formou krátkych ukážok a hlavné jadro sa nachádza na domovskej web stránke).

Možnosti oslovenia

Databázu e-mailových adries neodporúčame v žiadnom prípade kupovať. Je to v rámci zákonov o spamoch a nevyžiadanej pošte veľmi háklivá vec a viac sa osvedčilo budovanie databázy z vlastných zdrojov na základe registrácii k odberu noviniek, žiadostí o cenové ponuky alebo akýkoľvek druh kontaktu s klientom, ktorý prebehne s jeho súhlasom.

Každá sociálna sieť v tejto dobe ponúka reklamné kampane na podporu prezentovanej “fan page”. V parametroch je možné si určiť kritériá na výber užívateľov, ktorým sa reklama bude zobrazovať. Pri prvom kontakte s potenciálnym zákazníkom máte určenú základňu podľa svojho výberu. Množstvo takýchto možností je obmedzené iba množstvom užívateľov na danom sociálnom médiu.

Pri výbere komunikačného kanálu z týchto dvoch možností je vždy potrebné uvedomiť si, že každá má svoje výhody aj nevýhody a keď vstupujeme do ktorejkoľvek z nich, musíme naplno využiť možnosti, ktoré ponúka. Základom je premyslená stratégia podporená kvalitnými grafikami, plnohodnotnými textami a hlavne prínosom pre zákazníka. Klienti si v súčasnosti môžu vyberať a majú z čoho. Pozlátka už nerozhoduje. Podstatná je kvalita ponuky.

Idem hore