E-mail marketing, alebo sociálne médiá
Veľmi aktuálnou témou vo svete marketingu je rozhodovanie, ktorá cesta je výhodnejšia. E-mail marketing alebo sociálne médiá?
Všetky výskumy ukazujú, že vyradenie email marketingu z aktivít by bola veľká chyba. Avšak sociálne médiá majú čoraz väčší zmysel a dosah v komunikácii s klientmi.
Vyskúšajme si porovnať, čo môže byť pre náš biznis väčším prínosom.
Personalizácia
Email marketing – cielene si viete vybrať kategóriu klientov a osloviť ich priamo, osobnejšie. Komunikácia je priamejšia a pre cieľovú skupinu zákazníkov aj prínosnejšia.
Sociálne siete – fanúšik na Facebooku či Twitteri si stánky vyberá podľa záujmov, avšak aj určitých sympatií. Statusy a novinky zdieľa pre svojich priateľov, kde nie je možné ovplyvniť kompletný záber, čo znamená, že je potrebné riešiť celý obsah nástenky univerzálnejšie.
![](https://www.octopusonline.sk/wp-content/uploads/2019/06/investicie.jpg)
Investície
Od roku 2012 je nárast investícii do email marketingu na celom svete o 60%. Podľa výsledkov štatistík je návratnosť ale 4,000%.
V správe sociálneho média sú investície nižšie. Potrebný je ale iný prístup, prezentácia firmy musí byť akčnejšia, zábavnejšia a doplnkové aktivity na tvorbu obsahu môžu prevyšovať priame investície na základné služby.
Zámer zákazníka
Dobre vytvorená emailová kampaň v zákazníkovi vzbudí záujem už pri prečítaní predmetu správy. Na základe toho si mail otvorí, prečíta a vstupuje do komunikácie so zámerom získať viac informácii, či priamo si objednať produkt, alebo ponúkanú službu a preklikáva sa na domovskú webovú stránku.
Užívateľ na Facebooku dá “like” stránke a tú sleduje. Celá stratégia musí byť venovaná presmerovaniu klientov na domovskú stránku, ale výsledky analýz dokazujú, že stále väčšina užívateľov sleduje základné aktuality a iba malé percento sa preklikáva ďalej (samozrejme, ak sa nejde o články, ktoré sú prezentované iba formou krátkych ukážok a hlavné jadro sa nachádza na domovskej web stránke).
![](https://www.octopusonline.sk/wp-content/uploads/2019/06/moznosti.jpg)
Možnosti oslovenia
Databázu e-mailových adries neodporúčame v žiadnom prípade kupovať. Je to v rámci zákonov o spamoch a nevyžiadanej pošte veľmi háklivá vec a viac sa osvedčilo budovanie databázy z vlastných zdrojov na základe registrácii k odberu noviniek, žiadostí o cenové ponuky alebo akýkoľvek druh kontaktu s klientom, ktorý prebehne s jeho súhlasom.
Každá sociálna sieť v tejto dobe ponúka reklamné kampane na podporu prezentovanej “fan page”. V parametroch je možné si určiť kritériá na výber užívateľov, ktorým sa reklama bude zobrazovať. Pri prvom kontakte s potenciálnym zákazníkom máte určenú základňu podľa svojho výberu. Množstvo takýchto možností je obmedzené iba množstvom užívateľov na danom sociálnom médiu.
Pri výbere komunikačného kanálu z týchto dvoch možností je vždy potrebné uvedomiť si, že každá má svoje výhody aj nevýhody a keď vstupujeme do ktorejkoľvek z nich, musíme naplno využiť možnosti, ktoré ponúka. Základom je premyslená stratégia podporená kvalitnými grafikami, plnohodnotnými textami a hlavne prínosom pre zákazníka. Klienti si v súčasnosti môžu vyberať a majú z čoho. Pozlátka už nerozhoduje. Podstatná je kvalita ponuky.